Εμφανίσεις Περιεχομένου : 1740059
Έχουμε 17 επισκέπτες συνδεδεμένους

ΜΙΧΑΗΛ ΧΡ ΚΑΣΙΑΛΟΣ Το μάζεμα του βαμβακιού Εκτύπωση E-mail

του Γιάννου Δημητρίου

 

Στην έκδοση In Culture we trust της Τεχνικής Επιτροπής για τον Πολιτισμό, παρουσιάζονται τα 219 έργα τέχνης που διασώθηκαν στην Αμμόχωστο μετά το 1974 και επιστράφηκαν στην ελληνοκυπριακή κοινότητα στο πλαίσιο ανταλλαγής με οπτικοακουστικό υλικό που αφορά την τουρκοκυπριακή κοινότητα. Πρόκειται για 54 αρχεία οπτικού και 22 αρχεία ακουστικού υλικού, αποσπάσματα των οποίων επίσης παρουσιάζονται στην έκδοση.

                                     

ΜΙΧΑΗΛ ΧΡ. ΚΑΣΙΑΛΟΣ, Χωρίς χρονολογία, Το μάζεμα του βαμβακιού

 

 

Μεταξύ των 219 έργων που έχουν επιστραφεί εντοπίσαμε και το εξαίρετο έργο, «Το μάζεμα του βαμβακιού», του λαϊκού μας ζωγράφου, Μιχαήλ Χρ. Κάσιαλου.  Το έργο απεικονίζει μία ομάδα τριών γυναικών, συλλεκτριών, η κάθε μία εκ των οποίων κρατά ένα κοφίνι και συλλέγει τα λεγόμενα «καρύδια με βαμβάκι».  Όλες έχουν ακριβώς την ίδια στάση σώματος, με σημαντική κλίση, γεγονός που απεικονίζει την έντονη χειρονακτική δουλειά που απαιτούσε το μάζεμα του βαμβακιού.  Την εικόνα συμπληρώνουν δύο άντρες που εκτελούν το άλλο μέρος της ομαδικής εργασίας που απαιτείτο κατά τη συλλογή του προϊόντος.  Ο ένας άνδρας φαίνεται να τοποθετεί σε μεγάλη σακούλα το βαμβάκι και να τη δένει με σπάγκο πριν φορτωθεί από δεύτερο άνδρα στο γαϊδούρι για να μεταφερθεί στο σπίτι του ιδιοκτήτη.   

 
Σύμφωνα με πληροφορίες που πήραμε από την Κυριακού Δημητρίου (μητέρα του γράφοντος), ακολούθως, συνεχιζόταν η διαδικασία καθαρίσματος του βαμβακιού, ο διαχωρισμός από το τσόφλι.   Ήταν μία ομαδική δουλειά που λάμβαναν μέρος τα μέλη της οικογένειας και πολύ συχνά συγγενικά και φιλικά πρόσωπα.  Η χρονοβόρα διαδικασία του καθαρισμού συνοδευόταν από κουβέντα της καθημερινότητας,  ιστορίες του χωριού ή της οικογένειας,  αλλά και απαγγελίες ποιημάτων.   Η δραματική ιστορία της Χιώτισσας του Βασίλη Μιχαηλίδη, γνωστή στους Ασσιώτες και Ασσιώτισσες ως Κιουλσαπά, συγκινούσε ιδιαίτερα και αποτελούσε μία από τις απαγγελίες σε τέτοιες συνάξεις σύμφωνα με μαρτυρία της Πανασούς Δ. Στυλιάνου.  


Ακολούθως το βαμβάκι γινόταν κλωστή σέρνοντας το με το γνωστό δουλάππιν, όπως παραστατικά απεικονίζει ο λαϊκός μας ζωγράφος στο γνωστό του πίνακα «Γυναίκα σέρνει νήματα και γυναίκα στο δουλάππιν (1965)».  Το νήμα ακολούθως το χρησιμοποιούσαν για να υφάνουν τα βαμβακερά πανιά γνωστά και ως αλατζιές που ήταν για αιώνες το σύνηθες υλικό που έφτιαχναν τα ρούχα της καθημερινότητας του οι άνθρωποι της υπαίθρου, αλλά και των πόλεων.

 

Σχετικές αναρτήσεις στην ιστοσελίδα μας:

Η Άσσια που ζωγράφισε ο Μιχαήλ Κκάσιαλος

Κείμενα-μελέτες για τη ζωή και το έργο του Μιχαήλ Χρ. Κκάσιαλου

Αρχείο φωτογαφιών - η ζωή, οι πίνακες και  τα γλυπτά του Μιχαήλ Χρ. Κκάσιαλου
 
assia.org.cy | Copyright 2009 All Rights Reserved | Designed by Netcy.com